Categorieën
Marketing

ZZP Logo en Huisstijl

Als je je bedrijfsnaam hebt gekozen is de volgende stap om een logo te laten ontwerpen of misschien wel een complete huisstijl. Of ga je zelf aan de slag?

Hierbij moet je vantevoren goed bedenken waar je het logo voor nodig hebt en hoe belangrijk een logo voor je is.

Zelf een logo ontwerpen

Als je een beetje handig bent met tekenprogramma’s dan kun je vrij eenvoudig zelf een logo maken. Er zijn diverse gratis photoshop kloons te downloaden die je hiervoor kunt gebruiken. Vaak zal dit een logo worden dat voornamelijk uit je bedrijfsnaam bestaat, met een mooi gekozen lettertype, bijpassende kleuren en basisopmaak.

Dit volstaat prima voor bijvoorbeeld alleen een website, of als je je meeste opdrachten op persoonlijke titel binnenhaalt. Je kunt ook bij aanbieders als VistaPrint een bestaand beeldmerk kiezen met vermelding van je eigen bedrijfsnaam. Zo kun je heel goedkoop en snel visitekaartjes en/ of briefpapier laten drukken.

Logo laten ontwerpen

Wannneer je een professioneel logo wilt waarmee je je echt onderscheid en wat de juiste uitstraling heeft voor jouw bedrijf, dan kun je het beste een professioneel ontwerper inschakelen. Hiervoor kun je een reclame-bureau of een collega ZZP’er benaderen die dan ook direct je huisstijl (visitekaartjes, enveloppen, briefpapier etc) kan ontwerpen. Dit kan vrij kostbaar zijn, variërend van € 750 tot enkele duizenden euro’s.

Een goed alternatief zijn de online ontwerpwedstrijden waarbij meerdere designers een voorstel doen voor jouw logo. Zo kun je al vanaf € 200 een flink aantal ontwerpvoorstellen hebben waaruit  je kan kiezen. Een nadeel is dat sommige designers vaak standaard logo’s gebruiken die ze beperkt aanpassen. Het vergt dus wel wat meer volharding en eigen creativiteit om op deze manier je nieuwe logo te laten ontwerpen.

Andere aandachtspunten voor je logo

Kies een kleur, lettertype en algehele uitstraling die bij je product of dienst past, en nog belangrijker bij jou als persoon. Als ZZP’er ben je vaak zelf je merk en sta je persoonlijk voor wat je levert aan je klant. Wil je een strakke, zakelijke look of juist wat zachter met pastelkleuren? Bespreek dit ook goed met je ontwerper als deze voor je aan de slag gaat.

Denk bij het ontwerp van je logo ook na hoe je dit gaat gebruiken op je website, briefpapier of misschien wel give-aways zoals pennen en aanstekers. Past hier een horizontaal of verticaal gepositioneerd logo het beste bij? Wil je een beeldmerk dat je los van je bedrijfsnaam kunt gebruiken of mag dit een geheel zijn? Vergeet daarnaast niet om met de ontwerper overeen te komen dat het gebruiks- en eigendomsrecht bij jou komt te liggen.