Advies:
Zoek een goede SEO specialist met aantoonbare SEO werkervaring en vraag naar zijn behaalde successen en/of referenties en vooral naar zijn SEO werkwijze. Vervolgens vraag je hem om een aantal uren coaching per maand. Als antwoord op jouw vraag omtrent zijn werkwijze moet je er op letten of hij vanuit de gedachte van Google denkt. Wat is de missie van Google? Zo kom je snel te weten of het een echte SEO specialist is. Iemand die het enkel en alleen heeft over het aanmaken van backlinks, is vaak niet betrouwbaar.
De ZZP'er zal het vooral moeten hebben over de filosofie van Google en wat hún proberen te bereiken. Als je dat weet, begrijp je ook meteen hoe je je website in grote lijnen moet optimaliseren, of in ieder geval, hoe je te werk moet gaan om hetzelfde denkpatroon te volgen.
Als de SEO ZZP'er het veelvuldig heeft over het verbeteren van de gebruikerservaring, het verbeteren van de waarde van de content op de website, technische optimalisatie en de richtlijnen van webmasters van Google, dan is de kans groot dat het om een echte zoekmachine specialist gaat, iemand die je waarschijnlijk wel kunt vertrouwen. Van tevoren moet je natuurlijk weten of die persoon wel SEO coaching doet.
De andere optie is alles zelf bestuderen, maar dan weet je uiteindelijk de eerste periode nooit of je het wel helemaal goed doet.
Cursussen en trainingen volgen ook prima, maar vaak is één training niet genoeg. Je zal jezelf echt in de stof moeten vastbijten als je het zelf allemaal wilt doen. Er continu over leren, lezen en nadenken.